Interview: Blumenparadies Hasselt

Midden tussen de Duitse steden Kleef, Kalkar en Goch ligt Blumenparadies Hasselt. Het hart van elke tuinier gaat sneller kloppen bij het brede assortiment dat dit tuincentrum op 5.500 vierkante meter biedt. Perk- en balkonplanten, rozen, hortensia’s en kamerplanten zijn enkele specialiteiten. ‘Met kant-en-klare concepten proberen wij klanten te verrassen. De speciale Jardino-potgronden van BVB Substrates passen daar perfect bij’, vertelt bedrijfsleider Richard Aymans.

In dit artikel vertelt bedrijfsleider Richard Aymans over het grote aanbod aan consumentenproducten en de samenwerking tussen dit tuincentrum en BVB Substrates.

Richard Aymans, bedrijfsleider Blumenparadies Hasselt. Samenwerking tuincentrum en BVB Substrates

Richard Aymans: bedrijfsleider Blumenparadies Hasselt

Sinds 2001 werkt Aymans met veel plezier bij het goed gesorteerde tuincentrum in Bedburg-Hau, waar klanten uit de wijde omgeving komen om tuinbenodigdheden te kopen, vertelt hij. ‘Klanten hier in de buurt hebben grote tuinen, waaraan ze zeer gehecht zijn. Voor hen is de tuin een belangrijke plaats voor creativiteit en ontspanning. Zij willen graag zichzelf of anderen gelukkig maken met bloemen en planten. Wat is er mooier dan hen daarbij te helpen?’

Van levend product tot accessoires

Het uitgebreide assortiment van planten en bloemen voor tuin, balkon en huiskamer vormt de basis van het bedrijf. Elke dag koopt het tuincentrum verse producten in, zodat de klanten kunnen rekenen op de beste kwaliteit. ‘Onze gekoelde inloopkas, waarin wij de arrangementen en snijbloemen presenteren, garandeert absolute versheid en houdbaarheid’, legt de bedrijfsleider uit. Daarnaast biedt het Blumenparadies allerlei decoratiemateriaal voor binnen en buiten, variërend van lantaarns en tafelarrangementen tot boeddhabeelden en insectenhotels. Verder kunnen klanten er de juiste meststoffen en potgronden vinden voor hun tuin of balkon.

Jardino hoogwaardig merk

Die laatste betrekt het Blumenparadies vanaf 2015 van BVB Substrates, vertelt Aymans. ‘Sinds zij het merk Jardino op de markt hebben gebracht, zijn wij klant. Voor elk type plant, bijvoorbeeld rhododendrons, rozen, citrusplanten of terrasplanten hebben zij een speciale mix ontwikkeld. Zo weet de klant zeker dat hij de potgrond met de juiste samenstelling koopt. De verpakking heeft bovendien een hoogwaardige uitstraling. Wij krijgen er positieve feedback over van onze klanten en merken dat zij herhalingsaankopen doen. De verkoop groeit nog steeds.

Aan de bal blijven

Met BVB Substrates heeft het Duitse tuincentrum een goede relatie, vertelt de bedrijfsleider. ‘Met de heer Sprada hebben we zeer goede ervaringen. Hij is erg enthousiast, zelfs als er op het laatste moment een order bijkomt of wijzigt.’ Ook over het BVB College is Aymans zeer te spreken. ‘In deze tijd van veranderingen is het belangrijk om aan de bal te blijven, te trainen en nieuwe inzichten te delen met zakelijke partners. Zowel in de relatie business-to-business als business-to-consumer.’

Beleving

Gevraagd naar die consumententrends bij tuincentra, geeft Aymans aan dat klanten beleving steeds belangrijker vinden. Daarop speelt het Blumenparadies in door speciale rozendagen, hortensiadagen, adventstentoonstellingen en een kerstmarkt te organiseren. ‘Op de kerstmarkt is er natuurlijk koffie, gebak en glühwein. Op de rozen- en hortensiadagen presenteren we ons complete assortiment en houden wij demonstraties, waarin we klanten tips over verzorging geven. Juist op dit soort dagen vinden de speciale potgronden voor deze producten gretig aftrek. De klant wil namelijk een kant-en-klaar concept, inclusief de juiste mix. Verder voorzie ik dat een creatieve en mooie presentatie nog belangrijker wordt in de toekomst. Dat stimuleert namelijk de impulsaankopen.’

Bekijk de Duitse website van Blumenparadies Hasselt