AMA Horticulture at BVB College

Interview: samenwerking AMA Horticulture

Met dit artikel richten we ons op de waardevolle en unieke samenwerking tussen BVB Substrates en A.M.A. Horticulture Inc. Met Connie Bradt-Monsma en Elise Johnson bespreken we welke waardes en doelen A.M.A. heeft en wat de samenwerking zo bijzonder maakt.

A.M.A. focust op de kweker

A.M.A. Horticulture is een in 1982 opgericht familiebedrijf dat zich op kwekers in Canada en Noord-Amerika richt. Hierbij staat vooral de samenwerking en het partnerschap met de klanten centraal.Het team van A.M.A. onderhoudt duurzame relaties met kwekerijen van alle afmetingen en uit alle productiecategorieën. Ze gebruiken hun kennis en kunde om hen bij te staan in elke stap van de teelt. Mede dankzij deze aanpak, waarbij klanten zich geholpen en gewaardeerd voelen is A.M.A. Horticulture een bekende en gerespecteerde organisatie in de tuinbouwsector geworden.

Connie, die is opgegroeid als onderdeel van tuinbouwbedrijven van haar ouders en hen helpt sinds ze kan lopen, werd officieel onderdeel van het bedrijf in 1996. Inmiddels hebben zij en haar man Rick het familiebedrijf overgenomen. Zij delen momenteel de taken van Managing Directors.

Ook de jeugd van Connies dochter Elise speelde zich grotendeels af in kassen en tussen de planten. Na door de jaren vele rollen vervuld te hebben binnen het bedrijf, nam ze in 2018 de functie van Marketing & Communicatie Manager bij A.M.A. Horticulture op zich.

Dankzij de basis die ze tijdens hun opvoeding meegekregen hebben en hun eigen leergierige houding hebben beide vrouwen uitstekend inzicht in de behoeften van kwekers in Canada en Noord-Amerika. Doordat ze weten met welke uitdagingen zij dagelijks te maken krijgen begrijpen ze wat er speelt. Hierdoor kunnen ze kwekers optimaal ondersteunen om de beste resultaten te bereiken.

AMA Horticulture het gehele team

Het gehele team van A.M.A. Horticulture

Op zoek naar innovatie

Hoewel de producten van BVB Substrates meestal rechtstreeks aan telers wordt verkocht, is A.M.A. Horticulture een verkooppartner van het merk. Via hen wordt het verkoopteam van Kekkilä-BVB uitgebreid naar Canada. “We zijn een“ satellietpartner ”van het merk BVB Substrates”, legt Elise uit. “We zien onszelf als een verlengstuk van het verkoopteam dat Canadese telers een vergelijkbaar niveau van ondersteuning en advies biedt naast deze uitstekende producten.”

“Onze relatie is ontstaan uit een gedeelde passie voor innovatie”, vertelt Connie. “Toen de samenwerking in 2010 begon, waren we op zoek naar een innovatief alternatief voor een specifiek materiaal. BVB Substrates werkte op dat moment aan exact de oplossing die wij zochten. Daarnaast waren ze toen ook op zoek naar een partner in Canada. ” Beide organisaties stonden toen al bekend om hun innovatiedrang, waardoor we al snel besloten onze krachten te bundelen.

Een bijzonder partnerschap

Wat A.M.A. zo’n goede partner maakt voor de verkoop van producten van BVB Substrates, is het feit dat de merken een gelijke visie delen. Dit maakt deze samenwerking extra bijzonder. De aanpak van A.M.A. Horticulture, is net als die van BVB Substrates gericht op het ondersteunen van kwekers met kennis en een goed netwerk. Ze verkopen niet alleen producten van hoge kwaliteit, maar de focus ligt op het helpen van telers met diepgaande kennis en een sterk, wereldwijd netwerk. Net als Sales Advisors bij Kekkilä-BVB, heeft het team van A.M.A. specifieke technische kennis opgebouwd over het telen van een grote verscheidenheid aan gewassen onder verschillende omstandigheden. Deze mix van kennis en netwerken maakt hen tot een erkende naam binnen de tuinbouwsector en een waardevolle partner voor BVB Substrates.

“Onze samenwerking werkt echt twee kanten op.” vertelt Elise. “We weten dat Kekkilä-BVB er voor ons is als we iets nieuws voor onze klanten zoeken of willen ontwikkelen. Op hun beurt kan Kekkilä-BVB er zeker van zijn dat we moed tonen en bereid nieuwe stappen te zetten nieuwe dingen te proberen. Dit gedeelde verlangen om te innoveren en te verbeteren is altijd de basis geweest van ons partnerschap. ”

“We gaan enkel partnerschappen aan met bedrijven met vergelijkbare filosofieën en een vergelijkbare benadering van service en ondersteuning voor de telers. Vooral met bedrijven die ferm achter hun producten staan, zoals Kekkilä-BVB, verloopt samenwerking soepel en vlot. Ze helpen ons bij het identificeren van oplossingen, zodat telers krijgen wat ze echt nodig hebben om te slagen, ”voegt Connie toe.

Leren en samenwerken

Net als bij BVB Substrates zit de ontwikkeling en het opdoen van nieuwe kennis in de kern A.M.A.’s waardes. Kennis van wat er gaande is in de wereld om hen heen en kennis over specifieke gewassen of kweekmethoden. “We hebben heel hard gewerkt om intern een cultuur van leren en samenwerken te bevorderen. Dit maakt het erg spannend en verfrissend om hier te werken”, zegt Elise.

Connie vertelt verder over hoe BVB Substrates en A.M.A. Horticulture deze kennis graag delen: “Op een bepaald moment in onze samenwerking stapten we naar BVB Substrates met de vraag of zij ons nog meer bij konden brengen over teelt in substraten.” Uit dit verzoek kwam een van de eerste masterclasses van het BVB College voort. BVB College wordt vandaag de dag nog steeds door Kekkilä-BVB georganiseerd voor klanten van BVB Substrates-producten.

BVB College visit to factoryBVB College with AMA Horticulture

A.M.A. Horticulture tijdens BVB College in Nederland

“We reisden naar Nederland en werden ondergedompeld in een boeiende masterclass van een week waarin we de unieke kans kregen om verschillende telers in de omgeving te bezoeken en kennis uit te wisselen. We volgden educatieve sessies en bouwden samen met de andere deelnemers verder aan ons netwerk. Het was een intensieve week, maar het was echt van onschatbare waarde. Het was een zeldzame kans die ons hielp bij het opbouwen van de fundamentele kennis waarop we vandaag vertrouwen om telers te ondersteunen, ” vertelt Connie enthousiast.

“BVB Substrates heeft ons later ook ondersteund om een ander doel te bereiken: de expert worden in de bessenteelt in Noord-Amerika en Canada,” voegt ze eraan toe. In de afgelopen jaren heeft A.M.A. Horticulture’s hydrocultuurmanager, Shawn Mallen zich ontwikkeld tot een bekend expert in het veld. Hij is een veelgevraagd spreker op kennisbijeenkomsten, seminars, conferenties en webinars. “Als we ons inzetten voor innovatie, menen we het echt en gaan we er helemaal voor. Die gedeelde visie heeft onze relatie met BVB Substrates zo sterk gemaakt en heeft ons in staat gesteld om risico’s te nemen en als vernieuwer in de markt te staan.”

Toekomstige stappen

Met hun holistische kijk op de teeltsector en een altijd betrouwbare voorraad, vormt A.M.A. een belangrijke partner voor tal van telers. Ze hebben de ambitie om in de komende jaren nog veel meer telers te ondersteunen met hun kennis en kunde en blijven dan ook innoveren.

Zowel Connie als Elise vertelt met trots dat ze echt zien dat A.M.A. daadwerkelijk iets kan bijdragen aan de industrie. “Het is mooi om te zien dat de dingen waar we vandaag aan werken, legacy-projecten worden voor een lange, lange tijd. De uitkomst van deze projecten zullen de branche ten goede veranderen.”

Voor de komende jaren zal A.M.A. Horticulture ernaar blijven streven om hun kennis van de industrie en innovaties over de hele wereld te blijven ontwikkelen en verspreiden. Daarmee willen ze telers maximaal ondersteunen en helpen bij het ontwikkelen van een rooskleurige toekomst van de tuinbouw. “We focussen ons volledig op de toekomst van de tuinbouwsector, de toekomst van de wereld en de toekomst van duurzaamheid in onze wereld.” vat Connie samen.